להקשיב לילדים

כמעט אחד מכל שלושה זוגות נשואים במדינת ישראל צפוי להתגרש. לפיכך, כשליש מילדי המדינה הינם, או שיהיו בעתיד, ילדים להורים גרושים. 

הילדים, מהווים את החוליה הפגיעה ביותר בהליך הגירושין ולכן נזקקים לתמיכה הרבה ביותר.

ההחלטה של בני זוג להתגרש זה מזו, משפיעה עמוקות על ילדיהם בכל היבט של חייהם: מצבם הנפשי של הילדים, טיב הקשר שלהם עם ההורים ושאר בני המשפחה, מקום מגורים, רמת חיים וכו'.

למרות זאת, במשך שנים רבות, כמעט ולא ניתנה לילדים אלו הזדמנות להשמיע את קולם ולבטא את דעותיהם, שאיפותיהם ומצוקותיהם הן בקשר להליך הגירושין של הוריהם והן ביחס לשינויים העומדים לחול, עקב כך, בחייהם שלהם עצמם.


מחקרים בעולם שבדקו סוגייה זו מצאו כי מעט מאוד ילדים מקבלים מידע מספק, או מוזמנים לשאול שאלות על השינויים המתחוללים בחייהם בעקבות פרידת הוריהם. רובם מעוניינים להשמיע את דעתם ורצונותיהם בעניין סידורי החיים שלהם, ומעדיפים הסדרים המאפשרים גמישות והתאמה לחייהם. כשמאפשרים לילדים להשמיע את דעתם, בין אם ישירות להוריהם ובין אם באמצעות איש מקצוע- עולה רמת שביעות הרצון של הילדים והמתבגרים מן התהליך באופן ניכר. ילדים עשויים לראות את סידורי חייהם כהוגנים ומספקים יותר כאשר מקשיבים להם.

ילדים יכולים להתבטא בדרך כלל בבהירות רבה, כך שאפשר להבין את עולמם בצורה רגישה ומדויקת ולהביאו בחשבון בתהליך קבלת ההחלטות. ברוב המקרים השאלה הנשאלת היא: 'איך בתנאים הלא אידיאליים שנוצרו בעקבות המשבר המשפחתי – אפשר לשמור ולהבטיח את הבסיס הרגשי של הילד'. ניתן למצוא תשובה מתאימה לשאלה זו רק כאשר נקודת המוצא של העבודה מתחילה בילד.

הקשבה לילדים בהליכי גישור לגירושין 

הליך הגישור מתאים מטיבו לשמיעת קולם של הילדים, לא פחות ואולי אף יותר מהליכים בבית המשפט. בני זוג שהשכילו לפתור את המחלוקות ביניהם בדרך הסכמית של גישור, ולחסוך מעצמם ניהול הליכים ארוכים ולעומתנים, בוודאי יוכלו לשתף פעולה בסוגיות הקשורות לילדיהם.

בעוד שבמקומות שונים בעולם, כמו אנגליה ואוסטרליה, מתקיימים תהליכי הקשבה לילדים שהוריהם מתגרשים בגישור, באופן שגרתי, הרי שבארץ תחום זה נמצא בתחילת דרכו.

באופק פיתחנו מודל ישראלי להקשבה לילדים, השואב ממודלים שונים הקיימים בעולם, תוך התאמה למאפיינים הישראליים. המודל של אופק הותאם במיוחד להקשבה לילדים אשר הוריהם מתגרשים מחוץ לכותלי בית המשפט, בין בהליכי גישור ובין בהליכים הסכמיים אחרים.

במסגרת ההליך נערכת פגישת הכנה עם ההורים, פגישות עם הילדים ופגישות עם ההורים על מנת לשתפם במידע שהתקבל מהילדים.

אין מדובר בהליך טיפולי, ההליך מטרתו לשמוע את קולם של הילדים, להבין את תחושותיהם וצרכיהם. הילדים לא הופכים מקבלי החלטות, ההחלטות נשארות באחריות ההורים והם אלו שיחליטו האם וכיצד להתייחס לתכנים ששמעו.

הניסיון מראה כי הליך זה תורם רבות לתחושת הילדים שקולם נשמע ומסייע לתהליך קבלת ההחלטות של ההורים, בסוגיות הקשורות לילדיהם.

יש לציין, כי שמיעת קולם של הילדים יכולה להעשות הן בתוך תהליך הגירושין, והן לאחר מכן. לעיתים קרובות מתעוררות בעיות והתלבטיות הקשורות לילדים, זמן רב לאחר הגירושין, וגם אז ניתן להשתמש בכלי זה. 


הכשרה והתמקצעות

חשוב להדגיש כי הקשבה לילדים שהוריהם מתגרשים, מחייבת התמקצעות והכשרה ספציפית.  במסגרת הליך הגירושין ומו"מ לגיבוש הסכם הגירושין, ההורים נדרשים לקבל החלטות מהותיות בנוגע להסדרי החיים העתידיים. להקשבה לילדים יש מטרה כפולה, האחת לתת לילדים מקום ניטרלי ובטוח להביע את תחושותיהם ודעותיהם לגבי המתרחש סביבם, והשניה לסייע להורים לקבל החלטות המותאמות לצרכי הילדים.


אודותינו

"אופק – שמיעת ילדים" הוקמה בשנת 2008 על ידי מגשרות משפחה ותיקות ובעלות ניסיון רב שנים, המגיעות לעולם הגישור מתחומי עריכת הדין והעבודה הסוציאלית. 

חברות הצוות עוסקות בגישור משפחתי על היבטיו השונים, לרבות הנחיית קורסים מקצועיים וסדנאות, 

והן מנוסות בעבודה עם ילדים בכלל ובהקשבה לילדים בפרט.

כל הזכויות שמורות ל"אופק הקשבה לילדים".